کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

پایتختی کتاب ایران به کاشان رسید

چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۳۳ ق.ظ

در این مراسم،کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب کشورمان معرفی شد. 

نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir شایسته است


علاوه بر این چهارمین دوره روستای «فهلیان» از نورآباد ممسنی در استان فارس، به‌دلیل استمرار در فعالیت‌های ترویج کتابخوانی و انجام برنامه‌های معرفی‌شده سال گذشته، به‌عنوان برگزیده برگزیده‌های چهارمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شد. همچنین روستاهای «اسفیدان» از توابع بجنورد در خراسان شمالی، «امامزاده بزم» از بوانات استان فارس، «دهنو لوداب» از توابع یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد، «فیشور» از توابع اِوَز استان فارس، «بزنج» از توابع اسفراین در خراسان شمالی، «فدافن» از توابع کاشمر در استان خراسان رضوی، «شرف‌آباد» از توابع اشکذر در استان یزد، «قادیکلای بزرگ» از توابع قائم‌شهر در استان مازندران، «حسین‌آباد کارخانه» قند از توابع شهرستان بهار در استان همدان و «باصدی» از توابع رامهرمز استان خوزستان نیز به‌عنوان روستاهای برگزیده این دوره از جشنواره معرفی شدند. همچنین از ۱۰ روستای «مؤمن‌آباد»، «مربچه»، «سن‌سن»، «اسفندیار»، «حصار زبرخان»، «عربخیل»، «گلبستان»، «محمدصالحی»، «عشایری کلات» و «ناچیت» که به مرحله نهایی داوری راه یافته بودند هم تقدیر شد. علاوه بر این شهرهای «مهاباد» از آذربایجان غربی، «دزفول» از خوزستان، «صدرا» از شیراز و «یزد» هم به‌عنوان شهرهای خلاق در ترویج کتابخوان این دوره معرفی شدند. 

وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه از طرح معرفی پایتخت کتاب کشور می‌توان به‌ عنوان الگویی موفق در هم‌افزایی نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی بهره برد، گفت: «باید از تهدید دولتی شدن ایده‌های خلاقانه دوری کنیم چراکه نزاع‌های دولتی آنها را اسیر قفس می‌سازد. ایده‌ای که در چنین قفسی گرفتار نشود در فضای باز اجتماع به پرواز درمی آید.»
حرکت‌های فرهنگی را به بخشنامه‌های مرکزی محدود نکنیم
به‌ گزارش «ایران»، آیین اختتامیه معرفی چهارمین پایتخت کتاب و همچنین برگزیدگان جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب در حالی عصر روزگذشته در تالار وحدت به کار خود پایان داد که شهر کاشان به‌ عنوان پایتخت کتاب کشورمان در دوره جدید معرفی شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن اشاره به تجربه موفق ایده پردازان اجرایی کردن این طرح و جشنواره گفت:«این تجربه نشان داده با وجود مشکل کمبود منابع، اگر ظرفیت‌های دولتی، عمومی و خصوصی به هم متصل شوند، در همه حوزه‌ها شاهد رقم خوردن اتفاقات شگرف و پیش‌بینی نشده‌ای خواهیم بود.»
او در سخنانش به این مسأله اشاره کرد که وقتی یک حرکت فرهنگی بر اساس بخشنامه‌های مرکزی باشد منجر به محدود شدن ایده‌ها در چارچوبی مشخص می‌شود؛ این در حالی ست که با سپردن جریان ایده‌سازی به موج سیال اجتماعی می‌توان شاهد خلق ایده‌های بسیاری شد.
صالحی با اشاره به اینکه برگزاری این طرح و جشنواره از دل یک حرکت فرهنگی برخاسته، ادامه داد:«با الگو قرار دادن تجربه‌ای که از این طریق حاصل شده می‌توان افق‌های جدیدی را برای کشور رقم زد، زمانی که این حرکت فرهنگی آغاز شد، شاید خود ایده‌پردازان آن هم تصور نمی‌کردند که کاروان این حرکت بیش از 150 شهر و صدها روستا را در بر بگیرد.»  به گفته وزیر ارشاد این طرح که یک طرح ملی و فراگیر کشوری به شمار می‌آید، از منظر سازماندهی برخوردار از تجربه‌هایی است که می‌توان از آن به‌ عنوان الگویی حتی فراتر از بحث کتاب و فرهنگ هم استفاده کرد. او با تکیه بر همین مسأله افزود:«در کشور ما الگوهایی می‌توانند موفق باشند که شالوده جمع و جور و مستحکمی داشته و میدان متنوعی برای خلاقیت‌های شهر به شهر و روستا به روستا فراهم کنند. این حرکت چارچوب خشکی نداشت، اما بی‌چارچوب هم نبود و همین باعث شد که شهر به شهر، به این کاروان بپیوندند.»
او در پایان گفته‌هایش خاطرنشان کرد که این جریان فرهنگی طی چهار دوره برگزاری‌اش به مسئولان نشان داد که کشورمان برخوردار از چه ظرفیت‌های غیرمکشوفی است، مسأله‌ای که عمق آن در حوزه کتاب و کتابخوانی دیده شد ولی نمونه‌هایش در همه بخش‌ها دیده می‌شود. به گفته صالحی تجربه این حرکت چهارساله نشان داد که ما هنوز بخوبی ظرفیت‌های فرهنگی خود را واکاوی و بازشکافی نکرده‌ایم.
پایتخت کتاب ایران، جایی که کتاب در آن دیده می‌شود
محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، او با اشاره به اینکه کتاب قلب فرهنگ است و جایی که کتاب نباشد فرهنگ بی‌معناست، گفت: «مردمی که این برنامه‌ها را برگزار می‌کنند، نبض فرهنگ ایران هستند. شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، دغدغه فرهنگ ایران را دارند و نگران آن هستند.»
او در گفته‌هایش ضمن تأکید بر این مسأله که نام ایران در تاریخ‌مان همواره با نام کتاب گره خورده، ادامه داد:«از همین رو در بسیاری از کشورهای جهان، ایران را با شاهنامه، مثنوی و شفای بوعلی سینا می‌شناسند. پایتخت کتاب ایران جایی است که کتاب در آن دیده می‌شود و در آن مردمانی هستند که با امثال این کتاب‌ها زندگی می‌کنند.» معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان سخنانش ضمن تشکر از دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و سایر نهادهای درگیر در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، ابراز امیدواری کرد این برنامه‌ها در سال‌های آینده ادامه یافته و از سویی شاهد برنامه‌های پویاتری در عرصه کتاب و کتابخوانی باشیم.
 شرکت 150 شهر و یک هزار و 300 روستا و آبادی عشایری
علی اصغر سیدآبادی که دبیری این دوره از معرفی پایتخت کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را بر عهده داشته ضمن ارائه گزارشی از نحوه فعالیت شهرها و روستاهای شرکت‌کننده گفت:«در چهارمین دوره این طرح و جشنواره بیش از 150 شهر و یک هزار و 300 روستا و آبادی عشایری شرکت کرده‌اند، در این شهرها و روستاها کتابخوانی همچون رویدادی اجتماعی عمل کرده و بقیه کارها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.»
 او در گفته‌هایش ضمن تأکید بر اینکه در اجرایی شدن این برنامه فرهنگی مهم نیست که کدام شهرها و روستاها برگزیده و شایسته تقدیر می‌شود، افزود: «مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در مسیر برگزاری این طرح و جشنواره حداقل چندبار، مدیران بخش‌های دولتی و فعالان بخش‌های غیردولتی، درباره کتاب و خواندن با هم گفت‌وگو کرده‌ و کمک کرده‌اند تا شهرشان کتابخوان‌تر شود. همین مسأله منجر به آن شده که در هر کدام از این روستاها، مردم تشویق شوند تا بیش‌تر بخوانند، کار گروهی انجام بدهند و برای طراحی برنامه‌های کتابخوانی با هم گفت‌وگو کنند.»
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی در سخنانش به این مسأله اشاره کرد که آنچه در این شهرها و روستاها اتفاق افتاده است، مجموعه‌ای از کارهای کوچک و مردمی است و آنچه می‌ماند به گفته وی مجموعه همین کارهای کوچک است که منجر به کتابخوانی بیشتر می‌شود. از آنجایی که سال گذشته شهر بوشهر موفق به کسب عنوان سومین پایتخت کتاب شده بود، حمیده ماحوزی، مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی بوشهر هم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای افزایش مطالعه طی سال‌جاری پرداخت. آن‌طور که او گفت در سال 96 بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده سرانه مطالعه طی سه سال اخیر در بوشهر از سه دقیقه به بیش از 60 دقیقه افزایش یافته است.

نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir شایسته است

  • امیر ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی