کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir شایسته است

حقوق عامه شامل میراث فرهنگی می‌شود؟
چوب حراج شهرداری‌ها به میراث جهانی اصفهان و کاشان
پیگیری قضایی هم مانع فعالیت شهرداری کاشان نشد

 

 

شهرداری کاشان پس از تجاوز به حریم آثار ملی (بازار کاشان، خانه‌های تاریخی وثقی و مقدم) در پروژه چارسو و نقص حریم خانه تاریخی بروجردی‌ها در آخرین اقدام طی چند روز گذشته با ساخت‌وساز غیرقانونی این بار به حریم مجموعه میراث جهانی باغ فین تجاوز کرد.

 ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: شهرداری کاشان هیچ استعلامی برای فعالیت در حریم درجه‌یک مجموعه میراث جهانی باغ فین از میراث فرهنگی دریافت نکرده است. فعالیت شهرداری کاشان در حریم میراث جهانی باغ فین غیرقانونی و نقض حریم میراث جهانی است.

 برای توقف پروژه اقدام قضایی علیه شهرداری کاشان در دستور کار قرار گرفت.
 
 سمیه فرهادی، مدیر پایگاه میراث جهانی باغ فین گفت: شهرداری کاشان با آگاهی کامل از ضوابط حریم و مقررات میراث جهانی باغ فین اقدام به شکستن حریم این میراث جهانی کرده است.

  باغ فین سال 2011 به‌عنوان یکی از 9 باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
حقوق عامه شامل میراث فرهنگی می‌شود؟
چوب حراج شهرداری‌ها به میراث جهانی اصفهان و کاشان
پیگیری قضایی هم مانع فعالیت شهرداری کاشان نشد

 شهرداری کاشان چند روزی است، بدون استعلام از میراث فرهنگی مشغول ساخت‌وساز در حریم درجه‌یک مجموعه جهانی باغ فین کاشان است. فعالیتی غیرقانونی که پس از اخطارهای متعدد یگان حفاظت میراث فرهنگی و دستور قضایی همچنان ادامه دارد. چگونه شهردار کاشان این‌چنین آشکار قوانین را نادیده گرفته و باوجود پیگیری‌هایی قضایی فعالیت غیرقانونی در حریم مصوب اثر جهانی باغ فین را ادامه می‌دهد؟

 چرا دادستان شهرستان کاشان به‌عنوان مدعی‌العموم به این رفتار غیرقانونی واکنش نشان نمی‌دهد؟

 سکوت دستگاه‌های نظارتی بر قانون‌شکنی شهرداری‌ها

 بی‌توجهی و اهمال دستگاه‌های نظارتی سبب شده تا شهرداری‌های استان اصفهان هیچ ابای از نقض قوانین ملی و بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی نداشته باشند.
هنوز چند ماه از مخالفت صریح شورای عالی معماری و شهرسازی با ساخت گذر در حریم جهانی میدان نقش‌جهان اصفهان نگذشته است که خبر می‌رسد. شهرداری کاشان در حال ساخت‌وساز در حریم مجموعه جهانی باغ فین است.

 آثار جهانی استان اصفهان نیازمند حمایت ملی 

ساخت ساز غیرقانونی شهرداری‌ها در حریم آثار ملی و جهانی در استان اصفهان تبدیل به امری روزمره شده است. ساخت و ساز های غیرقانونی که در واقع چوب حراج زدن به آبرو و اعتبار ایران در حفظ و حراست از میراث جهانی است.
در حالی شاهد تکرار اتفاقاتی این چنین در حوزه میراث فرهنگی هستیم که آیت‌الله رییسی، رییس قوه قضاییه بارها و بارها در سخنانشان بر احقاق حقوق عامه و حفظ حقوق شهروندی تأکید کرده و گفته‌اند:"در حفظ حقوق عامه خط قرمز نداریم."

 

در حریم باغ جهانی فین کاشان چه می گذرد؟

🔹با وجود ابلاغ نقشه محدوده،عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری #باغ_فین کاشان و آثار پیرامون از سوی وزارت خانه میراث فرهنگی، در روزهای اخیر پروژه های عمرانی شهرداری کاشان در #حریم_درجه_یک این اثر تاریخی جهانی درحال اجراست تا این سوال پیش آید که آیا #استعلام از اداره میراث کاشان برای اجرای این پروژه ها اخذ شده است؟

🔸کانال شهرداری کاشان این پروژه ها را احداث پارک و فضای ورزشی اعلام کرده ولی طبق قانون برای هرگونه عملیات عمرانی در حریم آثار تاریخی باید از میراث فرهنگی استعلام گرفته شود که در صورت عدم اخذ مجوزات لازم باید دلیل بی توجهی ها به قوانین و ضوابط #میراث_فرهنگی در کاشان توسط شهرداری و دیگر نهادهای دولتی و برخی شهروندان توسط ارگان های نظارتی بررسی شود.

🔸اگر چه از تخلفات ساخت وسازهای غیرقانونی مانند مجتمع تجاری در حریم خانه بروجردی و مجتمع تجاری #چارسو در حریم بازار کاشان با برخی رایزنی ها و... چشم پوشی می شود ولی هرگونه اقدام غیرقانونی در حریم باغ فین موجب دخالت سازمان جهانی یونسکو خواهد شد و احتمال حذف این اثر جهانی از لیست فهرست #یونسکو وجود دارد

 

خبر مرتبط:
سرو ۳۰۰ ساله‌ای که فروافتاد؛ باغ فین کاشان...  


نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir شایسته است

  • امیر ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی