کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

انتقاد جنتی از امام جمعه کاشان

سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۵۹ ق.ظ

از ائمه‌جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه درخواست می‌کنیم که در سخنان خود دقت جدی داشته باشند و سخنانی نگویند که مورد سوءاستفاده قرار گیرد.»

آرمان- آرش عسکری: تندروی در هر کجای جهان امروز نکوهیده و مذموم است؛ رفتاری که در اغلب موارد نیز منجر به برخورد‌های احساسی می‌شود؛ احساساتی بر پایه تعصبات که البته می‌تواند به راحتی توسط برخی هدایت شده و منجر به یک مساله ناخوشایند شود. اتفاقی که در این مرز و بوم نیز بارها طی سالیان متمادی افتاده و بخش‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره را در کشور مجروح ساخته است؛ از جمله حمله به علی مطهری در شیراز یا برهم زدن نشست فاطمه معتمدآریا در کاشان. وزیر ارشاد دیروز از آیت‌ا... هاشمی و مسیر اعتدالی که او طی می‌کند و همگان را به این مسیر هدایت می‌کند تمجید کرد و تاسف خورد از تندروهایی که نمی‌توانند در این راه قرار گیرند.

با سخنان خود خودسر‌ها را تقویت نکنید

علی جنتی در قامت وزیر ارشاد برای چندمین بار پس از وقوع اتفاقات غیرقانونی علیه برخی افراد شناخته‌شده زبان به انتقاد گشود. وی در پی وقایع اخیر در کاشان از ائمه‌جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه درخواست کرد تا در سخنان خود دقت جدی کنند. جنتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه «چرا با گذشت 37سال پیس از انقلاب اسلامی همچنان استانداردها و ضوابط روشن و پذیرفته شده‌ای در عرصه فرهنگ وجود ندارد؟» اظهار کرد: دلیل این امر به تفاوت سلیقه‌های فردی برمی‌گردد؛ چرا که درحوزه فرهنگ بر خلاف بسیاری حوزه‌های دیگر همچون مهندسی، پزشکی، اقتصاد و... همه خود را صاحب نظر می‌دانند و به همین خاطر ابراز نظر می‌کنند.» وزیر ارشاد یادآور شد: «با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر حوزه فرهنگ تاکید زیادی دارند و در حوزه‌های مختلف همچون کتاب، موسیقی، هنرهای نمایشی و... اظهارنظرهای ایشان در قالب کتب جداگانه جمع‌آوری شده و برداشت ایشان روشن است، حداقل مقامات رسمی به این سخنان توجه کنند؛ اما متاسفانه گاهی این مقامات از مدار صحیح خارج شده و صحبت‌هایی می‌کنند که برخلاف نظرات رهبری است.» وی با اشاره به اتفاقات اخیر در کاشان در پی ورود یک بازیگر مطرح کشورمان به این شهر، تصریح کرد: «اینکه یک عالم و فقیه که عنوان نماینده ولی‌فقیه هم دارد به خاطر حضور یک نماینده سینمای کشور اعلام عزای عمومی کند جای تاسف و تعجب دارد.» علی جنتی افزود: «اگر اینگونه صحبت‌ها از طرف برخی شخصیت‌های رسمی بیان نشود عناصر خودسر هم اجازه برهم زدن جلسات را به خود نمی‌دهند اما اکنون آنها احساس می‌کنند اگر اینگونه کارها را انجام دهند پشتوانه‌ای قوی دارند.» وزیر ارشاد ادامه داد: «بنابراین از ائمه‌جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه درخواست می‌کنیم که در سخنان خود دقت جدی داشته باشند و سخنانی نگویند که مورد سوءاستفاده قرار گیرد.»

هاشمی همواره به وحدت تاکید می‌کرد

علی جنتی در قامت وزیر ارشاد از دوستداران اعتدال و آیت‌ا... هاشمی به عنوان نماد میانه‌روی در کشور است بنابراین دیروز در مراسم گرامیداشت ورود امام به کشور، از هجمه‌ها به آیت‌ا... هاشمی انتقاد کرد و خواستار احترام به او شد. وی گفت: «آقای هاشمی یکی از استوانه‌های انقلاب هستند و ما انقلاب را با ایشان می‌شناسیم و ایشان در روزهای سخت برای انقلاب زحمت کشیده‌اند. در سال 54 ما مجبور به خروج از کشور شدیم و به سوریه و فلسطین رفتیم. کسی که در آن سال‌ها به کمک ما آمد و کمک کرد تا علیه شاه به فعالیت بپردازیم آیت‌ا... هاشمی بود که در سفری به سوریه و سپس فرانسه و آمریکا به ما کمک کردند و با تمام فعالان در ارتباط بودند.» وزیر ارشاد افزود: «امام در صحبت‌های خودشان همواره به وحدت و یکپارچگی مردم و خودسازی و تهذیب نفس مسئولان تاکید می‌کردند تا وقتی که ملت ایران وحدت داشته باشند؛ ملت ما شکست‌ناپذیر است و تا زمانی که مسئولان با تهذیب نفس عمل می‌کنند؛ ملت ایران شکست‌ناپذیر است.» جنتی ادامه داد: «در برابر این توصیه‌های امام ما چگونه عمل کردیم؟ آیا ما سرمایه‌های انقلاب را حفظ کرده‌ایم؟ من فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا مانند ایران به سرمایه‌های خود اینگونه لطمه بزنند.» این سخنان جنتی در حالی بیان شده که در چند روز گذشته شاهد موجی از تخریب در برخی رسانه‌های خاص و منسوب به طیف تندرو اصولگرا در هجمه و تخریب آیت‌ا... هاشمی هستیم.

اشک‌های گل بانوی سینمای ایران جاری شد

اما فاطمه معتمد آریا، بانوی موقر سینمای ایران را می‌توان بازیگر نقش اول افتتاحیه جشنواره فجر دانست. معتمد آریا که هفته گذشته به دلیل حمله عده‌ای در کاشان به مراسمی که وی در آن حضور داشت خبر‌ساز شده بود این روز‌ها در کانون موج حمایت‌های اهالی فرهنگ و هنر کشور قرار گرفته و سعی شده تا به نوعی از وی دلجویی به عمل آید. در گوشه‌ای از مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در حالی که فاطمه معتمدآریا روی سن حاضر بود محمد دادگو (تهیه‌‌کننده) از احمد حامد همسر فاطمه معتمدآریا صحبت کرد و گفت که او روزهای سختی را می‌گذراند و به عنوان یک مرد ایرانی محترم، حتما خیلی صبوری کرده است. در این لحظه بود که بالاخره بغض چندروزه معتمدآریا شکست و اشک‌های گل بانوی سینمای ایران جاری شد. در همین حین فاطمه معتمدآریا در حالی که اشک‌‌هایش جاری شده بود گفت: «من در تمام اتفاقات اخیر گریه نکردم ولی حالا که آقای دادگو از همسرم حرف زد اشکم درآمد. مطمئنا بار سنگینی روی دوش همسران هنرمندان هست که واقعا برای همسر من سنگین‌‌تر است. خودتان می‌دانید چرا...»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی