کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

آه سرد عضو شورای شهر بر «نفس گرم» رسانه ملی!

دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۵۹ ق.ظ

همزمان با  آغاز پخش مجموعه تلویزیونی «نفس گرم» به کارگردانی محمدمهدی عسگر پور در شبکه اول سیما که در آن از لهجه کاشانی استفاده‌شده اعتراض‌هایی در محافل مختلف مطرح‌شده است این اعتراض‌ها که  ابتدا از شبکه‌های اجتماعی آغاز شد اکنون دامنه‌ای  وسیع‌تر یافته و امروز به شورای اسلامی شهر کاشان رسیده است.

مجید شمش عضو و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی  شورای اسلامی شهر کاشان با صدور بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای کاشان نیوز ارسال‌شده اعتراض خود را به اشکالات متعدد این مجموعه تلویزیونی عنوان کرده و خواستار پاسخگویی رسانه ملی شده است.
مجید شمس در ابتدای این بیانه با معرفی کاشان و توانمندی‌های آن نوشته است:دار المومنین کاشان از دیرباز پیام‌آور دانش و حکمت، فرهنگ و ادب است و مهد نام‌آوران بزرگ و اندیشه‌وران سترگی بوده که نام آنان بر ستیغ تاریخ حک‌شده است و در تمامی لحظه‌ها و عرصه‌های نظام مقدس اسلامی در زمره پیشتازان و سرافرازان بوده است.از آن زمان که تمدن باستانی سیلک در این دیار پدید آمده تا روزگار کنونی همیشه مشاهیر و مفاخر این خطه غرورآفرین بوده‌اند.
آن‌گونه که ملک‌الشعرای بهار در قصیده « نسب نامه بهار» به زیبایی از کاشان و افتخارات کاشان یادکرده است:
باد آباد مهین خطهٔ کاشان که مدام
مهد هوش و خرد و صنعت و بینایی بود
هرکه برخاست بهر پیشه ز شهر کاشان
در فن خویشتنش فرط توانایی بود
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان در بخش دیگری از این بیانیه آورده است:« این روزها دار المومنین کاشان مورد کم‌لطفی رسانه عمومی در سریال « نفس گرم »قرارگرفته است . این سریال که در ژانر ملودرام طراحی گشته و به کارگردانی محمدمهدی عسکر پور و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی می‌باشد حساسیت مخاطبان فرهیخته کاشانی را برانگیخته و موجب تکدر خاطر آنان را فراهم ساخته است.».این‌جانب به جهت علاقه و عشقی که به دیار کهن و پرافتخار کاشان دارم وظیفه خود دانستم که نقدی و مطالبه‌ای در این راستا از رسانه عمومی داشته باشم.
شمس ادامه می‌دهد:جدای از نقد آکادمیک و ژورنالیستی بر این فیلم که مقال و مجالی دیگر را می‌طلبد باید گفت که در کشوری که افتخار آن حضور قومیت‌های مختلف با آداب‌ورسوم و فرهنگ‌های گونه‌گون و متنوع است رسالت هنرمندان در جهت هم‌افزایی و فرهنگ‌سازی سنگین و خطیر می‌باشد.
در فضای کنونی جامعه که دامن زدن به اختلاف و نارضایتی عمومی سمی مهلک و خلاف منویات مقام معظم رهبری است پرداختن به فرهنگ و آداب و سنن اقوام و مردم در جای‌جای ایران اسلامی ظرافت بالای را می‌طلبد.ما نمی‌خواهیم هنرمندان گرامی را در پیچ‌وخم‌های نفس‌گیر ممیزی قرار دهیم تا آزادی و ابتکار عمل را از آنان سلب کرده باشیم و زمینه‌های خلاقیت را مسدود سازیم.نفس گرماین اعتقاد را هم داریم که باید نگاهی زیبِ اندیش و خطاپوش، زمانه شناس و مثبت بین،داشته باشیم تا مایه وفاق عمومی و وحدت همگانی در جامعه شود. باید از طرح مطالبی که مایه نارضایتی مردمی می‌شوند در این برهه حساس پرهیز کرد.این سخن ارزشمند رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی را در این زمینه یادآور می‌شوم که در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون‌ فرمودند :
«شما به‌عنوان یک هنرمند، دنبال زیبایی‌ها و ظرافت‌های عالم وجود می‌گردید تا این‌ها را بشناسید، بیرون بکشید، برجسته کنید و نشان بدهید؛ کار هنرمند این است؛ یعنی ظرافت‌ها، زیبایی‌ها، ریزه‌کاری‌ها، دقایق و حقایق غیرقابل دید با چشم غیرمسلحِ به هنر را با سلاح هنر و نگاه هنرمندانه، بیرون می‌کشد و نشان می‌دهد »
در بخش دیگر این بیانیه آمده است:اغراق و افراط‌های خنده‌آور در امور مذهبی،دیالوگ‌های گاه ضعیف و سخیف و سطحی،ادغام ناشیانه مفاهیم مذهبی در جای‌جای فیلم برای انتقال آموزه‌های دینی،
کج‌سلیقگی در انتخاب لوکیشن های فیلم‌برداری در کاشان، تقلید ناصحیح از لهجه و گویش‌های مردم کاشان و …از دیگر نقاط ضعف این سریال به شمار می‌رود.
تقاضای مجدانه بنده به نمایندگی از مردم شریف شهر کاشان این است که مدیران صداوسیما رسیدگی سریع به این گلایه و مطالبه عمومی را داشته باشند.
عضو شورای اسلامی شهر کاشان در پایان با سروده‌ای از سهراب سپهری شاعر معاصر کاشانی این‌چنین می‌نویسد:از این سروده سهراب سپهری الهام می‌گیرم و می‌گویم :
چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید
کار ما شاید این است
که میان گل نیلوفر و قرن
پی آواز حقیقت بدویم

http://kashannews.net/

نظرات  (۲)

واقعا مخالفت این نفری که به نام جابر هست با زادگاه خودش را متوجه نمی شوم!!!. او از جمله از نفراتی است که با رفتن به پای تخت به جرگه نفراتی پیوسته که تصور نموده پای تخت یعنی ایران !.نه جوان ،نه جابر ! ایران یعنی همه مردم ایران همه لحجه ها . واقعا چه نفری به تو گفته تهرانی ها بالاتر هستند. تهرانی های اصیل دروازه غار بوده اند و میدان اعدام . بالای شهرشان هم سه راه شاه بوده و ونک دهشان . انها هم ۵ میلیون بوده اند که رفته اند به خارج از کشور. الان هم همه از روستای دریان مهاجرت کرده اند به تهران . بله جابر جوان .مقاله نوشتنت هم مثا مصاحبه کردنت می ماند …
  • مهدی جباری


  • سخـــــــــــته سختــــــــــیاے زندگیـــــــــتو
    ب هیچـــــــــکے نتـــــــــونے بگــــــــے
    بیـــــــاے تو  یـــــه صفــحـــــــه مجازے
    واســـــــــه چنــــــــــد تا
    غریبــــــه بنویســــــــــــے..

    @nekafun_channel

    برگرفته از وب : http://www.nekafun.blog.ir

    بهترین وبلاگ سرگرمی تفریحی
    فقط یکبار سر بزنید
    خوشحال میشیم

    www.nekafun.blog.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی